Saturday, February 6, 2010

Tikus yang cerdik

Arini aku nak cerita sikit pasal tikus yang terlalu cerdik... Sejak akhir2 ni rumah aku sering didatangi tetamu yang tak diundang ketika aku tidur... nama glamournya cik tikus huhuhu... Korang nak tahu tak.. bengang betul aku dengan cik tikus ni... suka berak kat umah aku... dahla baunya busuk heheheheh.. Dulu takder sekor tikus pun yang datang kat umah aku... skang ni dah jadi banyak plak.... (jgn fikir plak umah aku ni kotor yea...)

Disebabkan aku terlalu bengang ngan cik tikus ni.. aku pun gi la kedai n beli perangkap tikus... Bukannya apa.. tujuan aku nak tangkap la tikus yang mengada-ngada ni... tikus yang tak tau adap.. berak merata-rata... klu nak berak tuu... berak la dalam bilik air...




So lepas dah beli tu... Tgh mlm hari tu aku bubuh umpan kepala ikan goreng dlm perangkap tu... dlm hati ni berdetik la... "uishh esok mesti aku berjaya tangkap cik tikus yang kurang adab ni..." Pada keesokan harinya... aku tgk perangkap tuu dah tutup.. tapi xde sekor tikus pun yang berjaya terperangkap dlm perangkap tu... Cuma umpan je habis dimakan... Dengan semangat yang kental.. aku masih tahan perangkap pada hari yang berikutnya... Tapi masalah yang sama juga aku dapat... tikus tak pernah terperangkap dlm perangkap tuu.

Satu hari umah aku blackout... Apa lagi aku pun pasang perangkap... bila dengar je perangkap tu tertutup.. aku terus usha... Rupa-rupanya tikus tersebut dapat mengeluarkan dirinya dari perangkap tersebut dengan melalui lubang2 kecil yang sedia ada... Selama ni aku ingat tikus tersebut bersaiz besar... Nyata tanggapan aku salah... Tikus tuu semuanya kecil lagi... Uishhh bengang sungguh.

Kali ni aku pasang plan B pulak... Aku gi kedai n beli racun tikus... hahahhaha sure tikus2 ni tak dapat larikan diri kali ni... Aku bubuh racun tu dalam nasi dan digaulkan sama dengan kepala ikan... Esok pagi aku tgk mknn tersebut telah habis dimakan.




Mengikut perkiraan aku... tikus2 tersebut pasti mati berhampiran longkang coz kebiasaannya tikus ni kalau dah terkena racun.. sure dia cari air... So sekarang ni barulah aku rasa puas hati sikit bila pagi tadi aku tgk dah xde tahi tikus di umah aku... Tapi aku masih lagi letak racun tuu... mana tau klu2 ada tikus lain yang nak datang hahahaha....

0 comments:

Post a Comment