Sunday, August 9, 2009

Gula



Salam,

Arini aku nak citer ckit pasal topik yang sedang hangat.. tapi taklah hangat cam topik H1n1 tu hehehhe.. Aku nak citer ckit pasal gula.

Kalau korang semua perasan.. setiap kali hampir menjelmanya bulan puasa dan hari raya, pasti stok gula dipasaran tidak mencukupi... pernah tak korang fikir kenapa??? Disini aku ada senaraikan kemungkinan yang menyebabkan kekurangan stok gula dipasaran.

1. Gula disorok oleh pembekal
2. Terlalu banyak penggunaan gula menjelangnya perayaan
3. Taktik pembekal untuk menaikkan harga gula walaupun barang tersebut adalah brgn terkawal.
4. Gula diseludup ke luar negara.

Korang cuba fikir.. agak2 sebab diatas boleh diguna pakai ke? Aku cuma agak sahaja bahawa faktor2 diatas mungkin menjadi kemnugkinannya kekurangan bekalan gula dipasaran, tetapi masih tiada bukti yang sahih untuk menyatakannya benar...



Bukannya apa, aku sebagai salah seorang penggua gula.. terasa gak bengangnya.. mana taknya setiap kali aku nak beli gula pasti xde stok... klu ada pun barang tersebut di jual dengan harga yang mahal, So aku minta la korang komen sedikit ttg kekurangan bekalan gula dipasaran sekarang ni...

3 comments:

Rjuna said...

Gula disorok sampai la gomen nak naikkan harga dia, pastu kalau tak naik jugak diorg jual kat Thailand

Jual kat Thailand untung sana harga gula sekilo rm2.50 so kat situ je ko dah nampak untung Rm1.00 siapa taknak

Ejoy said...

Betul tu mil, aku setuju sangat...

rockstar.atoy said...

betul tu kalau semata2 pandang keuntungan..sedar tak kalau kata la kau sebagai penjual gula a.k.a penyeludup and penyorok gula ni, sedang kau berseronok dengan keuntungan yang banyak anak,bini kau,saudara mara kau,pakcik makcik kau, saudara seagama dan senegara kau ni mencari gula merata2.. apa darah daging penjual a.k.a penyorok dan penyeludup gula ni bancuh kopi pakai garam ker?..

Post a Comment